Situacions d’aprenentatge:

Desembre 2023 XICS- REGAL DE CALENDARI D’ADVENT
REGAL DE CALENDARI D’ADVENT: UNES CAIXES PER GUARDAR MINERALS I UN LLIBRE PER CATALOGAR-LOS
Què podem regalar a la classe de la cova negra?
Vam anar a visitar la classe de la cova negra, aprofitant que no hi eren. Vam veure que tenien llibres, diferents materials que ens van fer adonar que era la classe del racó de ciència de petits i mitjans. També vam trobar moltes pedres que tenien guardades a unes caixes i que no sabíem que eren, els vam fer fotos per poder esbrinar-ho.

 

 

Una vegada de tornada a l’aula vam fer un recull d’idees, mirant les imatges que havíem fet, del que els podria agradar o d’alguna cosa que poguessin fer servir a l’aula.

 I com que no sabem que són aquelles pedres: perquè les tindran allà guardades?, perquè són útils? Vam escriure una nota a la classe de Xics 4 dels eriçons, ja que la seva aula és el racó de ciència, perquè ens poguessin explicar com es diuen. 

 

La classe dels eriçons ens donen la seva resposta i descobrim que aquelles pedres es diuen: minerals. A més, ens deixen un llibre on estan catalogats diferents minerals.

Al final, per escollir, ens vam guiar per uns criteris com: que ho puguin utilitzar molt de temps, que no costi molts diners… i vam decidir crear algun espai per ordenar les pedres i un llibre per catalogar-los amb les fotos, el nom i alguna dada que volguessin escriure. 

Quina forma tindrà la caixa dels minerals?

Busquem diferents tipus de caixes per guardar minerals i ens adonem que tenen la mateixa característica, totes tenen l’interior dividit en quadrats petits per poder guardar els minerals ordenats.

Amb aquesta idea hem de pensar en quina forma tindrà la nostra caixa, necessitem una on puguin guardar el màxim de minerals. Llavors anem dient diferents formes per la nostra caixa: quadrat, rectangle, rodona i les dibuixem a la pissarra.

Perquè a l’interior puguem construir els quadrats necessitem que tots tinguin la mateixa mida, llavors comprovem que, a la caixa amb forma rodona, no seria possible fer tots els espais iguals, alguns quedarien més petits. Aquesta forma la descartem. 

Entre les dues formes que ens queden, veiem que a la forma rectangular ens caben més quadrats que a la que té forma quadrada.

Arribem a la conclusió que la nostra caixa ha de tenir forma rectangular. 

Ara ja tenim clar el regal que farem i la forma que ha de tenir la caixa que necessitem. Busquem objectes per l’aula que tinguin forma de rectangle i les agrupem per veure si realment tenen aquesta forma, ja que prèviament, hem parlat del fet que els rectangles tenen dos costats més llargs i dos més curts.

Observem els diferents objectes i, amb els que tenim dubtes sobre si són quadrats o rectangles, els mesurem amb la cinta mètrica. Així descartem els que no tenen forma rectangular. 

 

 

Ara, per grups, repartim els objectes amb forma rectangular i han de comprovar, amb la cinta mètrica si, realment, tenen dos costats més llargs i dos més curts.

Fem una altra activitat, aquesta vegada per parelles, han de dibuixar un rectangle i retallar-lo. Després, quan tots els infants ho han fet, ho posem en comú a la rotllana i, cada parella, explica com han dibuixat el seu rectangle.

Com construirem els quadrats de l’interior?

Primer hem de saber quant mesura l’interior de la caixa, per això ens posem a mesurar amb una cinta mètrica i fem un rectangle de paper amb les mides que hem pres. 

 

Ara que ja tenim la plantilla pensem entre tots i totes com podem fer-ho. Arribem a la idea de doblegar el paper per la meitat i després una altra vegada per la meitat. Quan l’obrim veiem que han quedat unes línies de dalt a baix, aquestes es diuen: línies verticals.

Ara tenim el paper dividit, però encara no tenim els quadrats, que farem?

Doblegar per l’altre costat. Quan obrim el paper, veiem que hem aconseguit els quadrats que volíem. I les línies que van de costat a costat es diuen: línies horitzontals.

Ara ho farem de manera individual perquè cada infant pugui experimentar doblegant i trobant les línies verticals i horitzontals. 

Ens queda mesurar les línies que hem obtingut per saber com han de ser els trossos de fusta que necessitem per poder llimar-los i anar enganxant-los a la nostra caixa.

Què hem d’escriure al llibre dels minerals?

 

Consultem els llibres que tenim a l’aula: què hi ha a la portada?, a la contraportada? I decidim que escriurem: el títol del llibre, qui l’ha fet i per qui és. I ens posem a fer-ho. 

Ja ho tenim tot preparat i aquí tenim el resultat!!!