93 896 15 85 riera@rieraderibes.cat

Actualitat | Situació d’aprenentatge més recent

Situacions d’aprenentatge

PREGUNTES INTERESSANTS DE PETITS

PREGUNTES INTERESSANTS DE PETITS

INDAGACIÓ DE LA PREGUNTA INTERESSANT

 

La indagació de la Pregunta Interessant a la nostra escola la vivim amb molt d’entusiasme i emoció. Els infants es mostren engrescats, curiosos i motivats per les diferents preguntes que, de mica en mica, es van engegant a les aules. Realment, són unes setmanes on, tant per les classes com pels passadissos es respira compromís, creativitat i molt d’aprenentatge.

Com es tria la Pregunta Interessant?: La veu de l’alumnat és part important del procés

La indagació de la Pregunta Interessant s’inicia amb la tria d’una excursió amb l’objectiu que l’infant tingui l’oportunitat de fer-se bones preguntes. Les quatre opcions d’aquest curs van ser; el Museu Molí Paperer de Capellades, L’Espai Xocolata Simón Coll de Sant Sadurní d’Anoia, el Port de Tarragona i La Tàrraco romana. També, vam anar a veure la pel·lícula anomenada Guardiana de dracs al Cinema Ribes, vam realitzar la segona sortida de Camins de Ribes (Els Cucons) i per acabar, vam visitar el Palau de la Música Catalana de Barcelona.

Més tard, cada classe es va encarregar de crear un sac de preguntes amb totes aquelles qüestions i dubtes que anaven sorgint, tant abans, durant com després de les sortides que es van fer. Tot seguit, a través d’una conversa grupal, de totes les preguntes dels sacs, en van quedar deu de finalistes. A continuació, es va portar a terme un plenari per presentar-les. Posteriorment, tothom va tornar a les seves aules i cada classe, mitjançant el diàleg compartit en va triar tres. D’aquestes tres preguntes, les definitives de cada classe van ser les següents:

Petits 1 – D’on ve el vent?

Petits 2 – Com es podreix el menjar?

Petits 3 – Per què ens posem malalts i malaltes?

Petits 4 – Com es va crear l’electricitat?

Petits 5 – Com miraven l’hora sense rellotge?

La Pregunta Interessant: Recerca i investigació

Així doncs, un cop consensuades les diverses preguntes interessants cada grup es va plantejar les següents qüestions:

  • Què sabem?
  • Què volem saber?
  • On podem trobar informació?

Per tant, ara sí, cada grup es va submergir en la part més interessant de totes; la de cercar, buscar, llegir, investigar, indagar, contactar i conèixer a persones expertes en la materia de cada pregunta, seleccionar, plasmar, reflexionar, aprendre i compartir vivències i aprenentatges amb els companys, companyes i les mestres.

Així és que la Pregunta Interessant ens permet acompanyar i orientar als infants tot oferint-los eines i estratègies que els ajudin a entendre de manera significativa el món que ens envolta. D’aquesta manera, per mitjà de les diferents llengües, connectant amb el coneixement del medi natural, social i cultural, potenciant la imaginació, l’emotivitat i la creativitat i resolent diferents reptes matemàtics presents en qualsevol activitat humana, l’infant es desenvolupa de manera integral.

Com sabem que estem aprenent: Quan som capaços i capaces d’explicar-ho a la resta de persones

Per anar acabant, explicar que les diferents preguntes interessants es van resoldre. Llavors, va arribar un dels moments més esperats, les comunicacions. El dia de les comunicacions, els nens i les nenes són els encarregats i les encarregades d’explicar a les famílies tot allò que han estat treballant al llarg de moltes setmanes. A partir de diverses presentacions, maquetes, experiments, obres teatrals i d’una experiència d’APS (aprenentatge servei) els infants de la comunitat de petits van mostrar als seus familiars, des d’un saber estar excel·lent, tot allò que havien estat investigant. Per tant, novament, l’infant és el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge. 

Finalment, la indagació de la Pregunta Interessant va concloure amb un plenari on les cinc classes de petits ens vam explicar els uns als altres allò més important i rellevant de cada pregunta. Doncs, en un obrir i tancar d’ulls tornem a tancar un curs de preguntes interessants molt pensades i elaborades. Tot l’alumnat ha brillat i ha gaudit aprenent, compartint i millorant dia a dia per assolir nous reptes, personals i col·lectius.