Situacions d’aprenentatge:

Febrer 2024 PETITS – Generar i Remoure

A partir del segon trimestre cada classe de la Comunitats de Petits tria una pregunta interessant en la qual vol aprofundir i aquesta parteix dels interessos dels infants del grup classe. 

Per poder formular preguntes interessants, creiem que és molt important sortir i descobrir contextos diferents del que els nens i nenes estan acostumats perquè són oportunitats per generar nous interrogants i remoure algunes inquietuds que tenen. 

Per aquest motiu, abans de triar la pregunta que treballarem, fem el “generar i remoure”, uns dies dedicats a descobrir diferents contextos dels que són habituals del dia a dia de l’escola. 

Aquest any, a la Comunitat de Petits vam tenir la oportunitat d’anar d’excursió a la Font d’en Zidro, on l’Eni ens va explicar moltes curiositats dels boscos del Garraf, de la vida dels pagesos i de la Font d’en Zidro.

També vam anar a veure la pel·lícula de “La Hanna i els monstres” al cinema de Ribes i va ser una oportunitat per parlar de la por i de plantejar-nos com es fa una pel·lícula. 

Finalment, vam fer quatre sortides diferents a on cada infant va poder triar segons els seu interès en quina volia anar. A la tornada, es van posar en comú tot el què havien descobert en la sortida i va ser una oportunitat per generar nous aprenentatges i fer-nos noves preguntes. 

Els nens i nenes de la classe del Xiprer han escrit uns petits articles sobre cadascuna de les experiències viscudes i tot allò que els havia remogut:

EXCURSIÓ A LA FONT D’EN ZIDRO

“Vam anar d’excursió a la Font d’en Zidro. Vam anar a una cova que hi havia aigua però hi havia poca aigua. També hi havia arbres morts perquè hi havia molta sequera.”

PEL·LÍCULA DE “ HANNA I ELS MONSTRES”

“Vam anar al cinema a veure una pel·lícula. Els monstres tenien por de la Hanna però quan es van conèixer es van fer amics. La Hanna va tornar al seu món. Va ser molt divertida.”

 

MUSEU D’HISTÒRIA DE CATALUNYA

“Vam anar al Museu d’Història de Catalunya. Vam conèixer els segles diferents. Ens va interessar molt com es construïen les cases a l’edat prehistòrica. Vam veure que la dutxa del Marcus (ciutadà romà) estava a les termes. Ens va agradar molt.”

“Vam conèixer el Marcus, era ric perquè hi havia uns servents pel Marcus. Vam veure que les cuines no eren iguals que les de les àvies, com la rentadora. Havies de fer moltes coses.”

MUSEU NACIONAL DE LA CIÈNCIA I LA TÈCNICA DE TERRASSA

“Primer vam veure a on es guardava el carbó per fer foc. Després vam veure un túnel i vam veure una xemeneia de 42 metres. La netejava un nen de 7 o 8 anys i després ens van explicar i ensenyar les màquines. Les màquines funcionaven amb un carbó.”

PALAU GÜELL

“Vam anar al Palau Güell i la primera cosa que vam veure van ser els carruatges i on estaven el cavalls i tenien ventilació perquè es feien caca i pipi, per això tenien ventilació. També vam veure on ficaven els gossos i on dormien, menjaven, els lligaven per la corretja i després a l’anella.” 

INSTITUT DE PALEONTOLOGIA DE SABADELL

“Vam anar a l’institut de Paleontologia. Vam veure esquelets de dinosaures i vam descobrir fòssils. Vam llegir un llibre de dinosaures del Pirineu i ens va agradar molt. Va ser molt xulo.”

A partir d’aquestes experiències, ens van sortir moltes preguntes. De totes les preguntes les mestres vam fer un llistat de deu preguntes. Finalment, cada grup classe a la seva aula va argumentar quina de les deu preguntes li interessava més. Aquí teniu les cinc que finalment hem triat:

    • Com han evolucionat les cases al llarg de la història?
    • Com han evolucionat els jocs?
    • Podem fer una pel·lícula?
    • Com podem estalviar aigua?
    • Podem solucionar la sequera amb aigua de mar?